Saturday, December 11, 2010

PLKN

ni bukan mengenai diri aku yg akan masuk PLKN tp, cerita segelintir pihak yg memandang serong pd anak2 remaja yg terpilih ke PLKN...

bila si encik ini mendapat tau anak jiran nya mendpt PLKN, dia membuat ulasan di depan kami. katanya:

"siapa yg terpilih PLKN ni sume bdk2 yg x aktif, yg kelas ujung, yg nakal2, yg x berbudi. sbb tu la dorg ni terpilih. nak bg polish up otak dorg tu. biar jd berguna!"

trus terang, aku da makan dalam time tu! PANAS wo! tp tahan dan diam je la kan ...

skang aku pula nak ulas:

-salah ya jika budak2 kelas depan, mereka yg aktif, mereka yg skema, mereka yg berbudi itu juga terpilih??

-salah juga kan kalau masih ada lg mereka2 di luar sana, yg konon pandai, aktif, baik tp perangai kalah mereka yg diperkatakan td??

hah! ini silapnya masyarakat kita! mudah melabelkan remaja kini sesuka hati. sebgi remaja, dan juga salah seorg peserta PLKN sesi 2011, perkara itu semua da kecik kan hati kami ok!

jgn duk sng2 tuding jari kat anak org dan kata yg mereka teruk padahal anak sendiri pun 2x5! parents perlu la prihatin perihal anak2 masing! jgn lepas tgn! (da lari tajuk)

(masuk balik tajuk) tujuan kerajaan memperkenalkan PLKN adalh utk mmperkukuhkan lagi jati diri anak2 muda dan mmbekalkan mereka dgn pengalaman yg x dapat diluar selain untuk berkhdmat pd masyarakat. bagi aku, mereka yg terpilih itu bertuah! ya, sgt bertuah! toksah la terasa beban dgn benda ni sume!

klu di Korea, latihan ketenteraan mereka selama 3 tahun dan wajib bg org lelaki yg berumur (*x tau). di Malaysia 3 bulan je beb! elaun pun masok! ok la dr xde kan (wlupun skit) jd manusia kene blaja bersyukur!

jadi, pakcik2 kat luar kne la paham oi konsep PLKN.. jgn main tembak je bicara tu... kesian mereka yg naif lg x bersalah di perkatakan...



tinta penulis: harap maaf andai ada yg terasa @ terguris. ini sekadar luahan...

No comments:

Post a Comment